10 oktober 2024

VERLEDEN, HEDEN EN TOEKOMST: DIT NAJAAR IN HET NOORDBRABANTS MUSEUM

Persbericht

In het Bosch Requiem 2024, Earth Workers Requiem/Jubilate, onderzoeken componist Micha Hamel en beeldend kunstenaar Jonas Staal in hun unieke samenwerking de verbanden tussen menselijke en niet-menselijke arbeiders – aardwerkers – in de verre geschiedenis en verre toekomst. Tegelijkertijd presenteert de Frans-Algerijnse Abdelkader Benchamma in zijn eerste solotentoonstelling in Nederland een handgetekende installatie, waarin hij de grens tussen verleden en heden laat vervagen door schilderijen van Bosch en Bruegel op te nemen in een nieuw te maken werk.

Twee nieuwe presentaties: Earth Workers Requiem/Jubilate door Micha Hamel en Jonas Staal en de eerste solotentoonstelling van Abdelkader Benchamma in Nederland

Earth Workers Requiem/Jubilate, studie, Jonas Staal, 2023.

Earth Workers Requiem/Jubilate - 9 nov ‘24 t/m 9 mrt ‘25

Een unieke samenwerking tussen November Music, Het Noordbrabants Museum, componist Micha Hamel en beeldend kunstenaar Jonas Staal. Het resultaat is Earth Workers Requiem/Jubilate, en meteen het langste Bosch Requiem ooit: zes uur, van openings- tot sluitingstijd van het museum. De kunstinstallatie herdenkt (Requiem) en viert (Jubilate) het collectieve verleden en de toekomst als ‘aardwerkers’ op een cruciaal moment voor onze ecosystemen: de collectieve uitsterving is veranderd in een winstmodel van criminele fossiele bedrijven en elites. Dit is een kritiek moment voor aardwerkers van alle tijden, om zich te verenigen in de strijd voor een biosfeer voor iedereen. Earth Workers Requiem/Jubilate is een plek om na te denken, te luisteren en ons aardwerkerschap te hervinden.

Tijdens het festival November Music (9 t/m 17 november - m.u.v. 11 november), vinden er live performances plaats. De installatie is daarna t/m 9 maart 2025 te zien. De tentoonstelling kwam tot stand met steun van Het Cultuurfonds.

Abdelkader Benchamma, Arbres-Mondes Souterrains, 2023, Inkt en acrylverf op papier op doek, diptiek 192 x 228 cm (totaal) Templon, Paris

Abdelkader Benchamma – 16 nov ‘24 t/m 9 mrt ‘25 

Abdelkader Benchamma creëert in ‘s-Hertogenbosch een indrukwekkend visueel landschap op de muren van het museum, waarin hij het materiële en het ongrijpbare samenbrengt. Dit zijn voor hem zogenaamde resonantieruimtes: ruimtes die individuele en collectieve, geologische en spirituele herinneringen oproepen. Hij brengt zijn werk rechtstreeks met inkt aan op de muren van het museum en verandert de ruimte in een buitenaardse wereld van stromen en mentale landschappen die ieders verbeelding aanwakkeren. 

In deze tentoonstelling plaatst hij delen van zijn werk in verbinding met de traditie van de Nederlandse meesters zoals (navolgelingen van) Jheronimus Bosch en Pieter Bruegel. Benchamma wil de grenzen tussen tijden vervagen, door schilderijen van oude meesters uit de collectie van Het Noordbrabants Museum te verwerken in zijn installatie. Naast dit werk op locatie is ook eerder werk van Benchamma te zien.

Benchamma exposeert vanaf 2 oktober 2024 tot 6 januari 2025 ook in het Centre Pompidou in Parijs en is genomineerd voor de Marcel Duchamp-prijs, die daar op 14 oktober 2024 wordt uitgereikt. De tentoonstelling van Abdelkader Benchamma wordt mogelijk gemaakt door de Renschdael Art Foundation.  

Noot voor redactie – niet voor publicatie

Maak kennis met de kunstenaars en hun installaties in Het Noordbrabants Museum.

Op zaterdagochtend 9 november is er mogelijkheid om Earth Workers Requiem/Jubilate te bezoeken en in gesprek te gaan met componist Micha Hamel en beeldend kunstenaar Jonas Staal. Ook is Abdelkader Benchamma begin november live aan het werk in Het Noordbrabants Museum, in aanloop naar de opening op 16 november.

Interesse in een bezoek en/of interview? Neem contact op met Pieter Donkers-Boersma, PR-specialist bij Het Noordbrabants Museum via pers@hnbm.nl of +31 (0)6 57 55 35 80.