Het Noordbrabants Museum grijpt laatste kans om Van Gogh aan te kopen

's-Hertogenbosch – Het Noordbrabants Museum gaat een ultieme poging doen om Vincent van Goghs Kop van een vrouw (Gordina de Groot) uit 1885 aan te kopen. Het schilderij is een portret van Gordina de Groot uit Nuenen. Zij is een van de vijf mensen aan de tafel op het wereldberoemde meesterwerk De aardappeleters. Op dit moment heeft het museum de exclusieve kans om dit unieke portret van Gordina op Brabantse bodem te houden. Daarom roept het museum alle Brabanders op om deze kans met elkaar te pakken en Gordina voor altijd dicht bij haar oorsprong te houden. Het topstuk uit Van Goghs Brabantse periode is nu tijdelijk als bruikleen te zien in het museum.

Kop van een vrouw (Gordina de Groot) bevond zich 120 jaar lang in de collectie Pierson in Den Haag en later in Zwitserland. Het is in al die jaren slechts eenmaal tentoongesteld voor het publiek, in 1943. Het schilderij is een bijzonder topstuk voor heel Nederland, met een speciale betekenis voor Brabant. Directeur van Het Noordbrabants Museum Jacqueline Grandjean: "Gordina's blik verraadt de noeste arbeid op het land en de zorgen die erbij horen. Tegelijkertijd toont dit schilderij ook de trots en de veerkracht die ervoor heeft gezorgd dat dit nu de meest florerende provincie van Nederland is. Juist hier heeft de blik van Gordina diepe betekenis voor mensen. Wie in haar ogen kijkt, is geraakt. We spreken daarom met een knipoog over de Mona Lisa van Brabant."

Foto Jan-Kees Steenman
Over Gordina
Vincent van Gogh schilderde Kop van een vrouw (Gordina de Groot) in maart-april 1885 in Nuenen. Hij oefende met het schilderen van figuren om uiteindelijk een ingewikkelde compositie als De aardappeleters te kunnen maken. Over dit hoogtepunt uit zijn Brabantse periode schreef Van Gogh later vanuit Parijs dat het het beste was dat hij maakte. Helewise Berger, conservator 19de- en begin 20ste-eeuwse kunst: “Van Gogh schilderde Gordina hier vol overtuiging in precieze én losse penseelstreken. Hoewel hij aardse kleuren gebruikte, zijn er ook groene en roze tinten te ontdekken. Dit topstuk in zijn vroege oeuvre is een schitterende versterking van onze collectie.”

Gordina en Vincent zagen elkaar regelmatig; de kunstenaar schilderde haar meermaals. En toen Gordina zwanger bleek te zijn, werd al snel onterecht naar Van Gogh gewezen als de mogelijke vader. Op het portret moet zij al zwanger geweest zijn. Van wie? Dat is een goed bewaard Nuenens geheim.
Foto Yvonne Keulaars
De aankoop
Het museum kan het schilderij voor de markt uit verwerven voor 8,6 miljoen euro. Er waren meerdere geïnteresseerden, maar de Engelse verzamelaar stelt uitsluitend Het Noordbrabants Museum in de gelegenheid het schilderij aan te kopen. Inmiddels is 75% van het aankoopbedrag toegezegd via onder meer de Nederlandse Staat, meerdere fondsen en eigen middelen van het museum.

Brabant telt 2,6 miljoen inwoners. Dat is precies het bedrag dat nog op tafel moet komen. Het is nu aan Brabant om het laatste stuk te realiseren, zodat het schilderij voor altijd hier kan blijven. Via de website van het museum of de betaalzuil naast het schilderij is eenvoudig een donatie te doen. Medio juli organiseert het museum een gratis toegankelijk weekend waar iedereen Gordina nog een laatste keer, of voor altijd, in de ogen kan kijken.

Mijlpalen

• 13, 14 juli: museum gratis toegankelijk voor iedereen, feestelijk 'Aardappels eten met Gordina’ op het voorplein
  • 2025: tentoonstelling De Aardappel in Het Noordbrabants Museum en Brabantse tournee Gordina